Vítězství kreativity nad školou

V dětství to slyšel každý. Učit se, učit se, učit se je základ úspěchu. A pro ty kreativní hlavičky není místo ani práce, rychle s nimi do hory učebnic a nudné školy. Hlavně, aby z nich něco bylo.

Postavte něco

Seth Godin na svých přednáškách ukazuje dřevěné kostky. Když dá za úkol z nich něco postavit, děti se do toho vrhnou s vervou sobě vlastní. Dospělí se zeptají, co se má stavět. Místo kreativního tvoření očekávají přesné instrukce a vyhýbají se vlastní práci.
Inovativní řešení přitom ve světě válcují vše zastaralé a mentalita “takhle se to dělá už X let“ je všechno jen ne aktuální. Podívejte se jenom na to, jakým způsobem komunikujete s přáteli – bylo to pred pěti lety možné?

Když chybí stránka v manuálu…

Poslouchat rozkazy je fajn, dokud nejste vystavení situací, na kterou rozkaz nemyslel. Situace, na kterou není manuál, je situací, kterou musíte řešit. Ještě zajímavější problém nastane, když při nastalé situaci pokyn nedává smysl.
Rozhodnutí, jestli je lepší se pokynem řídit, nebo jestli přijít s vlastním řešením, může být definující pro celou kariéru. Na jednu stranu můžete být označování jako za ty, co slepě následují, což se hodí u účetních, ale ne tolik při obchodním jednání, nebo za schopné iniciativní jedince. Iniciativní a kreativní jedince, které ale ne nutně je potřeba a v některých případech je třeba se jich zbavit. Za manuál má zodpovědnost autor, kreativní chování přichází se zodpovědností vlastní.

…je třeba přijít s tisícem řešení

Kreativní člověk se najde tak, že při konfrontaci s problémem najde řešení, najde možnosti a potenciál pro ještě další řešení. Kenneth Robinson dává rád příklad srovnávacího problému – na co všechno lze využít papírovou svorku? Ti méně kreativní přinesou pět, deset řešení, ti více se začnou ptát, jestli může být dvoumetrová, ze skla a ještě dutá.

Zpátky ke komunikaci: Facebook nevznikl jako výsledek úmorných hodin sedících nad učebnicí, ale chutě vyřešit problém. není divu, že Zuckerberg školu nedodělal. Kluci z Pinterestu nebrali ve škole, jak udělat obrazovou sociální síť, ale vymysleli to sami. Z obou případů vzešli milionáři.

Volba je na každém. Manuál je varianta bezpečná, ale musíte ho mít. Zodpovědnost a kreativita vedou k uznání a úspěchu, ale také k riziku. Kdo bude odvážný a vsadí si?