Svobodný, bezplatný?

Takže The Times prý už jen po zaplacení, řekl Murdoch. A Guardian se rozhodl, že toho využije k získání dalších online čtenářů. Sloupek Johna Crace mi přijde sice vtipný, ale na druhou stranu on v něm přiznává – byť nechtěně – co je plusem Timesů. Víte, když máte rádi obrazy, taky si občas jdete nějaký koupit. A když máte rádi komentáře (které mnoho lidí považuje u The Times za jedny z nejlepších), klidně si za ně zaplatíte. A pokud ne vy, tak mnoho jiných.

Ale John není jediný, kdo se vyjádřil. Když pominu spoustu negativních poznámek (a sem-tam i pár pozitivních) všude na webu, je potřeba vypíchnout hlavně komentář Davida Mitchell z The Observer. Ten je nejen pozitivní, ale i velmi přesvědčivý. Stačí vzít v úvahu jen nadpis – Rupert Murdoch může být špatný, ale to nedělá jeho platební systém stejným. S tím nelze diskutovat.

Guardian údajně věří v otevřený Internet. Ale nikdo neřekl, že na tom se nedá vydělávat – zeptejte se třeba Novellu, jak vydělává na otevřeném softwaru. Navíc, jak poukazuje David, jestli chtějí svobodný bezplatný přístup k informacím, tak proč si nechají platit za tištěnou verzi a iPhone aplikaci? Ono to sice doslova z jejich prohlášení nevyzní, ale svoboda přístupu k informacím je častým argumentem proti placení a i texty z Guardianu k tomu dost navádí. A takhle svoboda nemusí nutně vypadat.

Jestli si někdo přeje svobodný přístup k informacím, tak ho má. Pořád. Má ho, i když přijde do trafiky a vybírá si noviny. Svobodně. Stejně si můžete svobodně vybrat, kde budete číst a jestli za to budete platit. Není to skvělé? Takový komfort mají lidé a nechtějí si ho vážit.

Guardian ale učinil jednu chybu (opět na ni poukazuje i David). Jestli model Timesů bude fungovat a Guardian bude chtít také peníze, nezpronevěří se čtenářům a nezpoplatní se též? To ukáže až čas. Schválně, jak silná bude vůle šéfů Guardian Media Group.

Mimochodem, nenechte se mýlit. Já si nemyslím, že by ten Murdochův systém byl dobrý – dle mého názoru by měli nechat základní zpravodajství volně dostupné a jen opravdu zajímavé informace, které jiní nemají, zpoplatnit. A samozřejmě publicistiku. Ostatně i Jaroslav Plesl, bývalý šéf ekonomiky v Lidových Novinách a redaktor Hospodářských Novin říká, že „cenný obsah má být pod zámkem“. Ostatně, zkuste říct Wall Street Journal, že ne.