Quo vadis, česká žurnalistiko?

Rok 2009 je za námi už nějaký ten pátek. Co podstatného se událo v českém novinářském rybníčku? Jak se vyvíjí, kam směřuje naše novinařina? Pojďme se – společně – podívat na média blíž a pokusme se vyslovit predikci, co se bude dít dál. Bude to zajímavé, věřte mi.

První, co stojí za zmínku, je objevení sociálních sítí. Lidové noviny, České noviny a další velké deníky se připojily k menším webům – které jsou logicky liberálnější co se týče jakýchkoliv novinek – a založily si stránky na Facebooku a účty na Twitteru. To je určitě obrovské plus, ačkoliv velké zpravodajské servery zatím pouze překlápí své RSS na Twitter a o sociální interakci nemůže být řeč.

Další motiv, který chci popsat, se nazývá ekonomická krize. Nejsem ekonom, takže se nemůžu do detailu zabývat ekonomickou krizí, ale spíš její interakcí s médii a případně použiji názory, které jsem zaslechl nebo četl od jiných.

Začněme ale opravdu u krize. Začala v Americe, celkem snadno se dostala – redukovaná – na evropský trh. A potom, nenápadně, ovlivnila lehce i ten český. Opravdu nepatrně, chránila nás naše koruna, ale (!) přesto to bylo poznat. A média se toho chytla.

Udělat velrybu ze sardinky umí majoritní deníky slušně. Ale zajímalo by mě, jestli jim někdy někdo spočítá, kolik miliard se kvůli nim prodělalo. V důsledku naprosto zbytečného pitvání se v celé ekonomické situaci nastala na trhu panika, jejíž důsledkem bylo prohloubení krize. Investoři se začali bát, točili méně peněz, začalo propouštění, lidé měli méně peněz, ekonomika se dostala do spirály, která (imaginárně, pokud vím, tak tam prakticky nikdy nemůže dojít) směřuje do zastavení veškerého peněžního oběhu. A nějaký jiný názor než „Pohroma je tu“? Leda tak komentář na straně B6.

A co dál? Přišla epidemie H1N1. Smrtící chřipka! Četli jste statistiky? Víc lidí umře na sezonní chřipku. O TBC, meningitidě a dalších nemocech nemluvě. Ale na co chci narazit: Virus H1N1 byl poznán (respektive popsán) okolo roku 1918, k epidemiím došlo za posledních sto let několikrát. Slyšeli jste to někdo z televize či rádia, četl jste to v novinách? Já ne, že bych byl tak nepozorný?

Z posledních tří, čtyř odstavců chci vyvodit jeden jednoduchý závěr. Současným trendem je bulvarizace a jízda na módních vlnách. Snaha o přiblížení čtenáři na internetu bude stále zjevná, byť doufám, že u toho začnou odpovědní lidé trochu myslet a uvědomí si, že Internet již dávno není read-only médium. Netvrdím, že čtenáři mají psát obsah novin, ale transparentní interakce s čtenářem hlubší než doposud by přeci nebyla na škodu. Ať si říká kdo chce co chce.